Genomineerd categorie Varkenshouderij: Aad van Leeuwen, Nederweert-Eind

‘Zonder intensieve veehouderij geen intensieve maatschappij’

Kringloopdenken staat centraal in de bedrijfsvoering van de familie van Leeuwen. Het gezinsbedrijf verdient de kost met drie verschillende takken die allemaal met elkaar in verbinding staan. Dankzij de showroom laten ze de burger kennis maken met de varkenshouderij en hen te leren dat bij een moderne samenleving een moderne varkenshouderij hoort. 

In Nederweert staat “Ons Boerenerf”; een familiebedrijf waarin vleesvarkens, akkerbouw en een showroom/informatiecentrum gecombineerd worden door de familie van Leeuwen. “Wij hebben altijd als doelstelling gehad om de kringlopen klein te houden. Dat doen we in de varkenshouderij door ons eigen voer te telen en te verwerken. Ook wekken we onze eigen energie op met behulp van zonnepanelen”, vertelt Aad van Leeuwen. Met de komst van het informatiecentrum/showroom inclusief horecafunctie sluit van Leeuwen ook de maatschappelijke kringloop.

Contact met burger

Volgens Aad zijn veehouderij en maatschappij veel nauwer met elkaar verweven dan de burger in eerste instantie vermoedt. Die boodschap brengt van Leeuwen over als hij groepen ontvangt in de showroom, die het bedrijf sinds enkele jaren uitbaat. “Johnny Hogenkamp gaf ons de inspiratie voor een showroom en dankzij de koks- en horecaopleiding van Saskia vielen de puzzelstukjes in elkaar. Het is een combinatie van een vergaderlocatie waarin we informatie geven over de varkenshouderij. Daarnaast organiseren we periodiek themazondagen”, legt Aad uit. “Het aantal bezoekers varieert, maar gemiddeld hebben we 100 bezoekers per week die bijvoorbeeld komen vergaderen of voor andere gelegenheden de ruimtes afhuren. In aanloop naar de verkiezingen hebben we bijvoorbeeld in samenwerking met het Limburgs Agrarisch Jongerencontact enkele verkiezingsdebatten gepland staan met vertegenwoordigers van de politieke partijen. Zulke gelegenheden grijp ik graag aan om het belang van de landbouw in het algemeen en de varkenshouderij in het bijzonder te onderstrepen.”

Agrafiek Award

Dat de familie van Leeuwen genomineerd is voor de Agrafiek-Award, betitelt Aad als een eer. “Het blijkt dat het in de sector toch opvalt wat we doen. Als varkensbedrijf zijn we niet uniek. Er zijn meer varkenshouders die hun eigen voer telen, maar de combinatie met onze filosofie van gesloten kringlopen en de showroom om de varkenshouderij in te presenteren is toch uniek.”

Bedrijfsprofiel

Maatschap van Leeuwen bestaat uit Aad (62), Diny (59), Arjan (34) en Saskia (32). Samen runnen ze “Ons Boerenerf”. Ons Boerenerf bestaat uit een vergaderlocatie met horecafunctie, gerund door Saskia. Arjan draagt- samen met 2 medewerkers – de zorg voor het vleesvarkensbedrijf met 10.000 vleesvarkens. Diny verzorgt de administratie en Aad is hoofdzakelijk werkzaam op het akkerbouwbedrijf van 120 hectare, maakt de dagelijkse voormengsels voor de varkens, verzorgt de bedrijfspresentaties en regelt de algemene zaken.

Tekst: Rob van Ginneken