Winnaars

Melkveebedrijf De Ruurhoeve wint Agrafiek Award 2014

Melkveebedrijf De Ruurhoeve van familie Ansems uit Hoogeloon (N.-Br.) is door de jury uitgeroepen tot winnaar van de Agrafiek Award in de categorie melkveehouderij. Volgens het juryrapport laat De Ruurhoeve bezoekers een compleet melkveebedrijf mee beleven en waarderen. 

Het juryrapport vermeldt het volgende over het bedrijf De Ruurhoeve en de familie Ansems: “Heel belangrijk voor deze ondernemers is het proberen om zoveel mogelijk bezoekers en consumenten aan het bedrijf te krijgen via een wandel en fietscafe, een kabouterpad en zeker innovatief een speurtocht route over het bedrijf ondersteund met een fim. Het motto is duidelijk: “van gras tot kaas” en “van grond tot mond”.”

Vernieuwend en niet volgens de gebaande wegen een compleet melkveebedrijf runnen is al meerdere generaties het geval in Hoogeloon. Alle melk wordt het jaarrond tot kaas gemaakt. De koeien worden al heel veel jaren automatisch gevoerd, het melken gebeurd nu ook met melkrobots. Daarnaast lopen de pasgeboren kalfjes in een familie kudde. De nieuwe stal voor de melkkoeien komt binnen een aantal jaren, maar hoe deze precies vorm krijgt moeten we even in spanning afwachten. Er is bijzonder vorm gegeven aan het ontwikkelen van smaakvolle en gezonde kaas inclusief de juiste vetten Linolzuur en Omega-3: de Cholfitty kaas. Hier worden dietisten en ziekenhuizen betrokken voor een verdere verspreiding van dit bijzonder product. Zo is nu ook de samenwerking met het Trappisten klooster gemaakt voor de productie van zuivere Trappistenkaas.

De volledige beschrijving van het bedrijf De Ruurhoeve van de familie Ansems vindt u hier. De Ruurhoeve is ook actief op Twitter: @CorneAnsems.

Onderneemt u ook innovatief en duurzaam en wilt u kans maken op de volgende Agrafiek Awards? Dan kunt u zich nu al aanmelden voor de Agrafiek Awards 2016. Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar mediaproductiespmp@prosu.nl.